Når det kommer til fedtsyrer er der sandsynligvis ingen ligeså populær og omtalt som Omega-3. Da kroppen ikke selv er i stand til at kunne skabe denne fedtsyre, er det yderst vigtigt, at den tilsættes enten via den daglige kost eller som mange dansker gør, igennem kosttilskud. Omega-3 har vist sig, at være meget vigtigt for både kroppens stofskifte og nervesystem, hjertet, hjernen og synet er det derfor meget rigtigt, at du regelmæssigt spiser måltider med en betydelige mængde Omega-3.

Hvor får jeg Omega-3 fra?

Når det kommer til kosten er der mange muligheder for, at få Omega-3. Den mest almindelige kilde til Omega-3 er fra fisken. Til daglige tale kaldes det for fiskeolie. Der findes især store mængder fiskeolie i laks, makrel og tun. Hvis du nu ikke er den største fiskespiser eller vegetar, kan du finde Omega-3 i bl.a. rapsolie, valnødder og æg. Kosttilskud så som Vitacea er ofte et passende supplement, især for mennesker som har en vegansk kost, eller for mennesker som ikke får spist nok fisk (2-3 gange om ugen), eller ikke er vilde med at spise fisk, eller blot ønsker at reducere deres forbrug af fisk.

Hvorfor er Omega-3 så vigtigt?

Det er ganske enkelt fordi at kroppen har brug for, at den fungere optimalt. Manglen på Omega-3 kommer tit til udtryk på en følgende række måder. Almindelige symptomer er tørhud, træthed og betændelse. I det lange løb er der også forbindelser mellem Omega-3 mangel og udvikling af inflammationer. I det lange løb er der også forbindelser mellem Omega-3 mangel og udvikling af adfærdforstyrrelser. Derfor anbefales det, at børn og unge får tilstrækkelig mængde. Hvor meget man skal spise kan varierer fra person til person. Anbefalingerne siger, at højst en tiendedel af kosten bør indeholde flerumættede fedtsyrer.