At kroppen bliver ældre er næppe en hemmelig. Det er en process som foregår fra vuggen til graven. Selvom vi ikke selv kan gøre noget ved alderdom, er der noget, vi kan gøre, når det gælder om at holde os aktive. Et moderat til højt fysisk aktivitetsniveau har en række gavnlige virkninger for mange af de problemer, der følger med en høj alder. Ikke kun fremmer det opretholdelse af muskelmasse og et stærkt skelet, men det har også vist sig at være i stand til at hæmme almindeligt forekommende inflammatorisk sygdomme.

De gode nyheder er, at der ikke findes nogen særlig hemmelighed. En varieret kost og en stabil niveau af fysisk aktivitet er alt, hvad der kræves. Men det kan også opfattes som en dårlig nyhed, da det faktisk betyder, at det hele kræver en vis indsats. Men start med en god kost. Det er altid et godt første skrift, da det skaber gode betingelser for en fortsat aktiv livsstil også selvom det er efterår.

Sund kost er ofte en grundlæggende forudsætning

I mange tilfælde er en varieret og passende kost med fysisk aktivitet et grundlæggende krav til en sund og aktiv livsstil. At få en bred spektrum af vitaminer er afgørende for at opretholde funktion i led, muskler, immunsystemet, skelettet og meget mere. Derfor skal man opnå en bestemt balance mellem kost og aktivitet. Det er aldrig godt at bevæge sig for meget og spise for lidt, eller spise for meget og bevæge sig for lidt.

Traditionelle anbefalinger vedrørende frugt, grøntsager og andre råvarer, der indeholder både protein og kulhydrater, vitaminer, er naturligvis relevante, men hvis du ikke kan have en varieret kost pga. tid, praktiske grunde eller økonomiske grunde, kan du altid supplere maden med kosttilskud som Vitacea eller lignende produkter med et varieret indhold af vitaminer og antioxidanter.